Hekserij in Viladrau

Heksenjacht in Viladrau

Dat we na een rit door de Catalaanse heuvels in een dorp terecht zouden komen waar de heksenjacht zo met de geschiedenis is verweven, hadden we niet kunnen bevroeden. Pas toen we één van de vele wandelpaden rond Viladrau ontdekten, zagen we welke wreedheden hier in het verleden hebben plaatsgevonden.

Viladrau ligt aan de rand van het natuurgebied Montseny, op de grens met het Guilleries-gebergte en is nauw verbonden met het water. In het dorp en in de naaste omgeving zijn meer dan tweehonderd bronnen te vinden. Hoewel, de meeste zijn in de loop der tijd verloren gegaan, maar volgens de plaatselijke VVV leveren nog steeds meer dan honderd bronnen zuiver drinkwater. Zoals de fonteinen van Atlàntida, Enamorats, Oreneta, Fontalegre, Llops en Castanyer.

Lustoord voor wandelaars

Voor wandelaars is Viladrau een waar eldorado. Overal zien we borden die wandelroutes aangeven. Als we zelf de wandelschoenen aantrekken, merken hoe populair dit gebied is. Voortdurend komen we stevig doorstappende groepen wandelaars tegen. Niet zo vreemd, want de natuur is hier adembenemend mooi.

Nu zijn we geen doorgewinterde langeafstandlopers en dat merken we al snel. Aan de paden ligt het niet, maar het voortdurend stijgen en dalen gaat ons niet in de koude kleren zitten. Na een paar kilometer komen we op een kruispunt van paden en raken we het spoor bijster. Gelukkig biedt Google uitkomst en kunnen we ons oriënteren terwijl we even op adem komen.

Mysterieus wandelpad

Je zou het niet verwachten, maar zelfs hier middenin de natuur hebben we uitstekend bereik met onze mobiele telefoons. Zo ontdekken we dat een klim naar de top van de ruim 1600 meter hoge Matagalls te hoog is gegrepen. Rechtsomkeert dus maar. Op de terugweg ziet alles er immers weer anders uit dan op de heenweg.

Tijdens een wandeling naar het duizend inwoners tellende dorp komen we bij toeval op een mysterieus pad. Op de informatieborden lezen we dat hier niet alleen talrijke kruiden groeien, maar dat hier eeuwen geleden heksen actief waren. Dat maakt ons nieuwsgierig. Zodra we, na een kopje koffie op het levendige Plaça Major, weer een rustmoment hebben, verdiepen we ons in die duistere historie van Viladrau.

Wrede heksenjacht in Viladrau

Diep geworteld in de kronieken van de historie liggen de verhalen van heksen en wrede heksenjachten die plaatsvonden in verschillende delen van de wereld. Nauwelijks voor te stellen dat één van de minder bekende hoofdstukken van deze zwarte bladzijden uit de geschiedenis zich afspeelt in het schilderachtige Viladrau. Ooit was dit het toneel van de heksenjacht, van angst, achterdocht en onrechtvaardigheid.

Die heksenvervolging begon in de vroegmoderne tijd, een periode gekenmerkt door sociale, religieuze en politieke onrust in Europa. In de late 16e en vroege 17e eeuw bereikte de hysterie rond vermeende hekserij een dieptepunt. Lokale legenden en geruchten verspreidden zich als een lopend vuurtje door de gemeenschap, en al snel werden verschillende vrouwen beschuldigd van hekserij.

Angst en frustratie

Beschuldigingen die varieerden van het uitvoeren van duistere rituelen in de nacht tot het veroorzaken van ziekte en misoogsten. Angst en paranoia voedden de vlammen van de heksenjacht. Daarop grepen de autoriteiten in met onmenselijke gevolgen voor degenen die beschuldigd werden. Vrouwen die werden beschouwd als afwijkend van de sociale normen liepen het grootste risico om als zondebok te dienen voor de angsten en frustraties van de gemeenschap.

In 1618 bereikte deze inktzwarte periode een dieptepunt toen een reeks showprocessen resulteerde in de veroordeling en executie van verschillende vrouwen die werden beschuldigd van hekserij. Gruwelijke martelingen werden gebruikt om vermeende heksen te ‘ontmaskeren’. Vaak leidden ze tot valse bekentenissen, maar een executie konden de ‘heksen’ er niet mee voorkomen. Ze eindigden op de brandstapel of aan de galg.

In Viladrau hebben de gebeurtenissen van de heksenjacht diepe littekens achtergelaten in de gemeenschap; een pijnlijke herinnering aan de duistere kant van de menselijke natuur en van de samenleving. Laten we de geschiedenis van de heksenjacht in Viladrau zien als een waarschuwing tegen de gevaren van massahysterie, vooroordelen en onrechtvaardigheid.

Filosofische beschouwing

Door het verleden te begrijpen en te erkennen, kunnen we streven naar een toekomst waarin alle mensen worden behandeld met waardigheid, gelijkheid en rechtvaardigheid, vrij van de schaduwen van onwetendheid en angst.

Tot zover de filosofische beschouwing. Ondanks de zwarte bladzijden in de geschiedenisboeken van Viladrau, is een bezoek aan dit dorp een aanrader. En als je er dan toch bent, ga dan zeker op zoek naar de fameuze kastanjeboom van Nou Branques. Je moet er wel een stevige wandeling voor over hebben, want de bijzondere boom staat bijna vijf kilometer vanaf het centrum van Viladrau.

Opmerking

Aan de rand van het dorp is de gemeentelijke camperplaats gesitueerd. Bij de ingang staat een bord met daarop de QR-code die leidt naar een website waar je voor een overnachting kunt betalen (afhankelijk van de periode in het jaar 6 of 9 euro). Vers water tanken, afvalwater lozen en de toiletcassette zijn mogelijk. Maximale verblijfsduur 48 uur. Maximale camperlengte 8 meter. Er is WiFi en elektriciteit.

Ankie en Cees.

• Ademloos naar Tossa de Mar

.Tossa de Mar, wandeling naar het kasteel.

Ontelbare bochten, adembenemende vergezichten, diepe kloven en in de diepte de soms woeste golven die stukslaan op de rotsen. Als beloning van de rit over deze uitdagende weg komen we in Tossa de Mar. Dat is een toeristische trekpleister en wij vinden het een bezoek meer dan waard. Niet alleen het kasteel, ook de boulevard…

• Fietsend over de Via Verde

Op de fiets naar Xerta

Over Xerta hebben we enthousiaste verhalen gehoord. Volgens zeggen is het een prima uitvalsbasis voor een fietstocht over één van de mooiste Vias Verdes in Spanje. Vanuit Roquetes verkennen we eerst het gedeelte naar Xerta. Daarna volgt de ‘topper’: de Via Verde van El Pinell de Bray naar Bot. In Roquetes ligt de (gratis) camperplaats…

• Tortosa opnieuw ontdekt

Tortosa Ebro

Tortosa hebben we enkele jaren geleden bezocht, maar toen waren we niet zo enthousiast over de stad. Nu we in Roquetes zijn en op de fiets naar de stad aan de Ebro rijden, kijken we er met andere ogen naar en moeten we onze mening bijstellen. Tortosa is zeker een bezoek waard. Een historische schat…

• Uitstapje naar bruisend Altea

Uitzicht vanaf de oude stad van Altea.

Onze reisplannen waren anders, maar we aarzelen nooit om onze route bij te stellen als dat nodig is. Zo komen we opnieuw terecht in Altea. Daar vinden we na afloop van de weekmarkt een plaatsje op een van de gratis camperplekken op korte afstand van de boulevard en het oude centrum. Tijdens ons verblijf op…

2 reacties op “Heksenjacht in Viladrau”

1. Greet Colijn Kiers avatar
    Greet Colijn Kiers

Het bizarre is dat in Sud-Tirol (Noord Italië) heksen geluk brengen en daar als talisman in popvorm, weliswaar in souvenir winkeltjes, verkocht worden. Wij hebben er één in de hal hangen tegen onheil en zegen en zij heeft een vriendelijk gezichtje. Ach, baat het niet dan schaadt het ook niet.

1. Cees van Dijk avatar

Dat is inderdaad heel wat anders dan de vreselijke geschiedenis van de heksenjacht.