Le Mont Saint-Michel

Le Mont Saint-Michel, gelegen in het Franse Normandië, is een van de meest iconische historische locaties ter wereld. De rotsachtige eilandgemeente, met als kroon een indrukwekkende abdij, ligt in een getijdengebied. Soms omringd door water danweer omgeven door drooggevallen land. In 1979 erkende de UNESCO Le Mont Saint-Michel als werelderfgoed vanwege de unieke architectuur, de religieuze betekenis en de historische waarde.

Vanaf de camperplaats in Ardevon kunnen we Le Mont Saint-Michel zien verrijzen aan de horizon. Dat prikkelt onze nieuwsgierigheid en we kunnen bijna niet wachten om een bezoek te brengen aan het imposante complex. Daarom zitten we volgende morgen al bijtijds op de fiets.

Le Mont Saint-Michel.
Drukte in de straatjes van Le Mont Saint-Michel.

Dat het druk zou zijn, hadden we wel verwacht, maar de stroom bezoekers overtreft onze verwachtingen. Voortdurend moeten we de wandelaars met een bel signaal attenderen op onze aanwezigheid. Zonder kleerscheuren komen we na een halfuurtje fietsen bij de hoofdingang van het imposante complex.

Daar sluiten we aan bij de rijen die zich langzaam door de nauwe en stijle straatjes bewegen. Verschillende keren zoeken we een plekje om de omgeving in ons op te nemen. Vanaf Le Mont hebben we een fraai uitzicht over de drooggevallen baai. Nu we deze zandvlakte zien is het nauwelijks voor te stellen dat over een aantal uren de vloed opkomt en binnen korte tijd de zee weer bezit neemt van de omgeving.

Uitzicht over de baai van Le Mont Saint-Michel.

Benedictijner monniken

Als we tijdens de klim naar de abdij even een rustmomentje inlassen, verdiepen we ons in de geschiedenis van de Le Mont Saint-Michel. Die gaat terug tot de 8e eeuw. Volgens de overlevering zou de aartsengel Michaël in 708 zijn verschenen aan de bisschop van Avranches, Aubert, en hem opgedragen hebben een kerk op de rots te bouwen.

Dit leidde tot de oprichting van een kleine kapel, gewijd aan de aartsengel, die later uitgroeide tot een imposante abdij. Vanwege de afgelegen locatie en de moeilijk bereikbare positie speelde de abdij een belangrijke rol als religieus en intellectueel centrum in de middeleeuwen.

In de 10e eeuw namen de benedictijner monniken de abdij over. Die begonnen met de bouw van het klooster en de bijbehorende structuren. Gedurende de middeleeuwen groeide Le Mont Saint-Michel uit tot een belangrijke pelgrimsoord.

Tussen de getijden

De bijzondere ligging, te midden van de getijden – het verval bedraagt meer dan tien meter – die het eiland zowel beschermden als isoleerden, maakte Le Mont Saint-Michel tot een toevluchtsoord voor monniken en pelgrims. Het diende echter niet alleen religieuze doelen: tijdens de Honderdjarige Oorlog (1337-1453) was het een belangrijk fort dat bestand bleek tegen verschillende Engelse belegeringen.

In 1979 kreeg Le Mont Saint-Michel de status van UNESCO Werelderfgoed, zowel vanwege de historische betekenis als vanwege de unieke natuurlijke omgeving. UNESCO erkende niet alleen de architectonische pracht van de abdij en het omringende dorp, maar ook het getij dat een integraal onderdeel vormt van de identiteit van de Mont.

Het is dan ook een zeldzaam voorbeeld van een symbiose tussen natuurlijke en menselijke creatie. De stijging en daling van het water rondom het eiland heeft een mystieke sfeer rondom de plek gecreëerd. Juist dat getijdenspel maakt het landschap dynamisch en onvoorspelbaar en draagt bij aan de aantrekkingskracht.

De abdij, architectonisch meesterwerk

De Abdij van Le Mont Saint Michel.
De abdij is het meest iconische gebouw.

Het meest iconische gebouw op de rots is ongetwijfeld de abdij zelf. Gebouwd op het hoogste punt van de rots, domineert het de skyline van het eiland. De abdij is een voorbeeld van middeleeuwse religieuze architectuur. Het bouwproces nam een aantal eeuwen in beslag. Dat zien we aan de verschillende architectonische stijlen van het bouwwerk.

De abdij bestaat uit verschillende gebouwen en niveaus, waaronder de imposante kerk, het klooster, en zalen en refters die ooit gebruikt werden door de monniken. Een van de meest indrukwekkende delen is La Merveille, een gotisch meesterwerk dat dienst deed als slaapzaal, refter en ontmoetingsruimte voor de monniken.

Nieuwsgierig als we zijn, willen we binnen een kijkje nemen. Daar zien we vanaf als de rij ontdekken die voor de kassa staat te wachten om een toegangskaartje te kopen. Liever wandelen we door de nauwe straatjes en werpen we zo vaak mogelijk een blik op de omgeving.

Le Mont Saint-Michel nu

Tegenwoordig is Le Mont Saint-Michel een van de meest bezochte toeristische bestemmingen in Frankrijk, met jaarlijks meer dan 2,5 miljoen bezoekers. Ondanks deze populariteit zijn er voortdurend inspanningen om het evenwicht te bewaren tussen toerisme en het behoud van de natuurlijke en culturele integriteit van het complex.

Een van de belangrijkste projecten van de afgelopen decennia was het herstel van de getijdenwerking rondom het eiland. In de 19e en 20e eeuw leidde de aanleg van dammen en wegen tot sedimentatie waardoor het gevaar bestond dat Le Mont Saint-Michel permanent zijn eilandstatus zou verliezen.

Rond Le Mont Saint Michel regeert het getij.
Het water komt en gaat; zes uur op, zes uur af.

Omringd door water

In 2006 begon een herstelproject om de natuurlijke stroom van het water te herstellen. Dat resulteerde in de bouw van een nieuwe brug en het verwijderen van oude infrastructuur. Sindsdien is Le Mont Saint-Michel bij vloed weer volledig omringd door water.

Als we aan het einde van onze bezichtiging terug fietsen naar de camperplaats, kijken we verschillende keren achterom. Van enige afstand is Le Mont Saint-Michel minstens zo indrukwekkend. Ondanks de mensenmassa die zich door de nauwe straatjes wurmde hadden we een bezoek aan het imposante complex niet willen missen.

Camperplaats in Ardevon

Als uitvalsbasis voor ons bezoek hebben we gekozen voor camperplaats Air de Camping-Car La Bidonniere. Vanaf hier is het ongeveer vijf kilometer fietsen naar het werelderfgoed. Over de camperplaats valt niets te zeggen, behalve dat het een topplek is. Werkelijk alles is in orde (geen sanitaire voorzieningen, wel een verzorgingsplek). Elektriciteit zit bij de prijs (€ 16,00) in.

Ankie en Cees.

• Tocht door de middeleeuwen

Peratellada in Catalonië.

In Peratallada, Monells en Pals, drie dorpjes in de binnenlanden van Catalonië, maken we een tocht door de middeleeuwen. Hier dwalen we eindeloos door de nauwe straatjes, klauteren we over steile trappen en wandelen we langs eeuwenoude huizen. Elk moment stuiten we weer op een uniek fotomomentje. Nee, hier raak je niet snel uitgekeken. Eerste…

• Heksenjacht in Viladrau

Hekserij in Viladrau

Dat we na een rit door de Catalaanse heuvels in een dorp terecht zouden komen waar de heksenjacht zo met de geschiedenis is verweven, hadden we niet kunnen bevroeden. Pas toen we één van de vele wandelpaden rond Viladrau ontdekten, zagen we welke wreedheden hier in het verleden hebben plaatsgevonden. Viladrau ligt aan de rand…

• Girona laat ons versteld staan

Kleurrijke huizen langs de rivier in Girona.

Sevilla, Valencia, Barcelona, Cadiz, Salamanca. Prachtige Spaanse steden waar je met veel genoegen een paar dagen kunt doorbrengen, weten we uit ervaring. Girona stond niet op ons lijstje, maar nu we op een regenachtige dag een bezoek aan de stad brengen, vallen we van de ene in de andere verbazing. Onderweg van Nederland naar Spanje…

• Klooster van Santes Creus

Santes Creus

Soms kom je geheel onvoorbereid op een plek die tot een ware ontdekkingsreis leidt. Dat overkomt ons als we Falset in Catalonië achter ons laten en een klein uur later parkeren bij het klooster van Santes Creus. Eigenlijk zochten we gewoon een veilige plaats om de nacht door te brengen, maar we dwalen uren door…